Met de komst van de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is er het één en ander die veranderd is in de wetgeving naar privacy en verwerking van persoonsgegevens toe. Één van die regels is dat sommige websites uitgerust moeten zijn met een SSL certificaat. Dat zorgt voor een veilige verbinding tussen de webserver – waar de website op draait) en de bezoeker van de website.
De hamvraag is nu natuurlijk: “Is een SSL certificaat nodig voor mijn website?” Wat zijn de nadelen mocht ik dit niet hebben? Je leest het hier!
Wat is een SSL certificaat?
Een SSL-certificaat versleutelt de verbinding tussen de website en de websitebezoeker. Mensen met slechte bedoelingen die deze verbinding zouden onderscheppen kunnen de data niet lezen omdat deze versleuteld is.
Hoe herken je een SSL certificaat? Aan het slotje in de adresbalk! Ook zul je “HTTPS” zien staan in de adresbalk (soms is klikken in de adresbalk nodig om dit te zien).
Soms is het slotje groen en zie je de naam van de organisatie. In dat geval spreken we van een Extended Validation (EV) SSL certificaat.
Voor zo’n certificaat wordt uitgegeven wordt er een controle gedaan om zeker te zijn dat jouw bedrijf wel legitiem is.
Wat zijn de nadelen mocht ik geen SSL certificaat hebben?
1. Vertrouwen van bezoekers
Je wilt dat bezoekers van jouw website een veilig gevoel hebben als ze op jouw website navigeren.
Dit is zeker belangrijk wanneer je persoonsgegevens uitwisselt (iedereen met een contactformulier valt hier eigenlijk onder) maar ook wanneer dat niet het geval is. Sommige browsers laten zelfs een melding zien: “niet veilig”. Niet iets dat je wilt dus.
2. Vindbaarheid website
Omdat Google meer gewicht gegeven heeft de laatste jaren aan veiligheid van websites wordt in de ranking mee rekening gehouden of jouw website een SSL certificaat heeft.
Websites die dit wel hebben zullen dus een stap voor zijn op jou. Niet alleen zal je lager zichtbaar zijn in de zoekresultaten, maar daardoor zal je ook minder bezoekers krijgen en daardoor nog lager ranken dan websites die wel bezoekers weten te lokken.
Wanneer zou je een uitgebreide EV SSL-certificaat kunnen overwegen?
Wanneer je bijvoorbeeld een webshop wilt gaan starten. Dan is een Extended Validation SSL zeker aan te raden.
Een onderzoek toonde aan dat een SSL certificaat 11 tot 42 % meer conversie kan opleveren. Een ander onderzoek uitgevoerd door Symantec toonde 18 tot 87 % meer conversie op eCommerce en lead generatie websites.
Volgens een case study van Zamberg.com ligt zelfs de gemiddelde aankoopwaarde 23% hoger wanneer je een SSL certificaat hebt!
Zit een SSL certificaat inbegrepen in onze websites?
Als jouw website op onze webservers gehost wordt, dan zit een SSL certificaat aangeboden als dienst zonder extra kosten.
Wil je een certificaat met bedrijfsgegevens of een certificaat met uitgebreide validatie en bedrijfsgegevens? Geen probleem!
Uitgebreide validatie SSL certificaten zijn aangeraden voor webshops en commerciële websites aangezien deze voor meer vertrouwen zorgt en zorgt dat je hoger scoort in Google.
Ontdek wat onze webhosting pakketten te bieden hebben.