Hoger in google scoren dankzij SEO optimalisatie

SEO is een acroniem dat staat voor Search Engine Optimalisatie, wat vertaald "zoekmachine optimalisatie" is. Zoekmachine optimalisatie omvat de praktijken om jouw website te optimaliseren om gevonden te worden door de zoekrobots van Google en andere zoekmachines.

seo optimalisatieWaarom deze optimalisatie toepassen vraag je je misschien af? Wel, als jij iets opzoekt ga je ook zelden naar de 2de pagina gaan kijken. Die resultaten worden als minder relevant beschouwt. Hetzelfde gebeurd wanneer iemand zoekt naar de producten of diensten die jij aanbiedt.

Daarom is het belangrijk om ambitie te hebben om hogerop te raken in de zoekresultaten om zo jouw concurrenten een stap voor te zijn.

Hoe belangrijk is een hoge Google ranking?

Een hoge ranking in de zoekresultaten zorgt voor meer bezoekers, en meer bezoekers betekenen meer potentiële klanten. Het laatste wat je wil is dat mensen die op zoek zijn naar diensten die je aanbiedt, bij de concurrentie terecht komt. Zorg door middel van een zoekmachine geoptimaliseerde website dat je je concurrenten een stap voor bent.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie?

  • Het verhoogt het verkeer naar jouw website
  • Het verzekert de toekomst van jouw bedrijf
  • Het is gratis, in tegenstelling tot adverteren
  • Je inspanningen zijn goed meetbaar
  • Hoog ranken straalt betrouwbaarheid uit
  • Het verhoogt het aantal conversies

Het verhoogt het verkeer naar jouw website

Een hoge positie in de zoekresultaten van Google zorgt voor een goede zichtbaarheid. Hierdoor zul je meer bezoekers krijgen en dus meer potentiële klanten. Hoe lager je in de zoekresultaten beland, hoe minder bezoekers je zult hebben waardoor je kostbare omzet misloopt.

Wist je dat 70 % van de mensen die een zoekopdracht uitvoeren niet verder kijken dan de eerste 4 resultaten? Scoor hoger in Google en zie je omzet mee groeien.

Verzeker de toekomst van jouw bedrijf

Een website is de basis, SEO optimalisatie is de afwerking. Soms ervaart een bedrijf goede groei om daarna een stille dood te sterven. Meestal is dit omdat er niet wordt ingespeeld op nieuwe trends en tendensen. Net zoals het gedrag van de consument veranderd op het vlak van kopen en beslissingen nemen, veranderd het zoekgedrag van de consument. Door regelmatige SEO optimalisatie toe te passen (ideaal: maandelijks) kan de instroom die de website genereerd worden gemaximaliseerd en op peil gehouden.

SEO is gratis, in tegenstelling tot adverteren

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten. Je kunt je top positie afkopen via Google Adwords, maar dit is een kostelijke manier op termijn. De organische zoekresultaten zijn de resultaten onder de advertenties, die gratis zijn. Als je zoals de meeste bent, klik je liever op een organisch resultaat dan op een betaalde advertentie.

Studies hebben uitgewezen dat 94 % van zoekopdrachten resulteren in een klik op een organisch resultaat terwijl maar een magere 6 % klikt op een advertentie.

Je inspanningen zijn goed meetbaar

hoog in google scoren

Door middel van tools die Google aanbied zoals Google Console en Google Analytics kun je jouw bezoekersaantal en veel meer opvolgen. Zo zie je welke pagina’s het meest populair zijn en welke pagina’s nood hebben aan verbetering.

Een belangrijke factor om slecht presterende pagina’s te identificeren is de bounce rate. De bounce rate is het percentage bezoekers die je website verlaat zonder eerst door te klikken naar een andere pagina op de website. Dit kan zijn omdat al de informatie die ze zochten op deze pagina gevonden werd maar meestal is dit niet het geval.

Door middel van de dwell time kunnen we hier een onderscheid in maken. Een hoge dwell time geeft aan dat ze een goede hoeveelheid tijd gespendeerd hebben op de pagina en dat ze de inhoud boeiend en leerrijk vonden. Komt de bezoeker op jouw pagina en verlaat hij deze al na 15 seconden? Dan kun je er vanuit gaan dat ze vast niet vonden waar ze op zoek naar waren. Vanaf de pagina's geïdentificeerd zijn die verbeterd kunnen worden moet er per pagina vastgesteld worden welke zaken ervoor zorgen dat de pagina minder goed presteert.

Dit kan aan verschillende factoren liggen: te veel of net te weinig tekst, geen goeie structuur (geen gebruik van tussen kopjes / titels), te weinig afbeeldingen die het saai en tekstueel maken, een amateuristisch website design die geen kwaliteit en vertrouwen uitstralen en zo zijn er nog wel zaken die aan de basis van het probleem kunnen liggen.

Dankzij een goede analyse kunnen de werkpunten geïdentificeerd worden en kan er door middel van heat- en scrollmaps en video opnames van website bezoeker sessies de pijnpunten gelokaliseerd en geoptimaliseerd worden. Dit kan je best aan professionals overlaten. Wil je jouw website optimaliseren? Ga dan met ons in gesprek en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

conversie vergrotenVerhoog het aantal conversies

Een conversie is de verhouding tussen het aantal bezoekers en de bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren die je voor ogen had.

Als je 100 bezoekers hebt op een landingspagina en 10 mensen hiervan vragen een offerte aan (en dit is je doel), dan heb je 10 % van je bezoekers kunnen converteren. Dankzij SEO optimalisatie worden jouw webpagina’s beter gevonden en kunnen werkpunten worden blootgelegd die voor een hogere conversie zorgen.

Hoe wordt je ranking bepaald?

Je kunt zelf eenvoudig je website optimaliseren om zo beter gevonden te worden. Er zijn echter honderden factoren waarmee het algoritme van Google jouw ranking gaat bepalen. De hoeveelheid factoren kunnen nogal overweldigend zijn. Gelukkig is door de jaren heen bekend geworden welke factoren nu het meest doorwegen.

Het algoritme waarmee Google jouw ranking bepaald is al veel gewijzigd doorheen de jaren, waardoor sommige “trucjes” niet langer werkten. Meestal waren dit tactieken die misbruik maakten van een aantal ranking factoren om zo hoger te scoren. Sommige van die tactieken worden nu afgestraft en kunnen er zelf voor zorgen dat je website gevlagd wordt, en dus in feit op een zwarte lijst beland.

Wat echter nooit veranderd is, is dat Google kwaliteitsvolle content en inhoud willen aanbieden in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat goed nagedacht wordt op welke keywords je wilt scoren. Een keyword is een zoekterm die bestaat uit één of meerdere woorden.

Via een zoekwoordenonderzoek kan je zien waarop het meest gezocht wordt. Hierop kan de content aangepast worden zodat deze afgestemd is op het zoekgedracht van jouw doelpubliek.

De drie belangrijkste factoren van een goede ranking

Basis

seoEen goede SEO fundering is fundamenteel voor een goede ranking. Dit houdt wel een reeks zaken in. Zo dient elke pagina een SEO vriendelijke titel te hebben met een duidelijke korte omschrijving die aanzet om te klikken maar die ook trefwoorden bevat waarop vaak gezocht wordt. De website op zich moet snel laden aangezien bezoekers anders afhaken en moet ook mobiel mooi en gebruiksvriendelijk zijn. Als je rekening houd dat 3/4de van de zoekopdrachten mobiel gebeurt, dan is dit essentieel voor het succes van de site.

Ook moet er moet een evenwicht zijn tussen de trefwoorden waarop je wilt scoren en de hoeveelheid woorden in jouw tekst. Gebruik hierbij ook synoniemen zodat je niet om de twee zinnen hetzelfde woord leest, dit verveelt snel en hierdoor vallen mensen uit de boot die iets gelijkaardig zoeken. Google ziet het overmatig gebruik van hetzelfde sleutelwoord als een “spam techniek” en straft de website hierop af. Via onze ingebouwde SEO tool zie je of je je zoekterm waarop je wil scoren te vaak of net te weinig gebruikt. 

met backlinks hoger scoren in google

Backlinks

Backlinks zijn links die naar jouw website leiden. Backlinks kunnen gekocht worden maar is een tactiek die ondertussen door Google wordt afgestraft. Natuurlijke backlinks die ontstaan doordat mensen jouw webpagina’s delen, of partners die naar jou doorverwijzen zorgen voor een hoge page ranking. Hoe meer backlinks je hebt, hoe beter natuurlijk. Het is echter niet een kwestie van aantallen maar ook in de kwaliteit van de bronnen die doorlinken. Zo is een backlink meer waard als die afkomstig is van een gevestigd bedrijf die zelf een goede ranking heeft. Google zijn algoritme gaat er namelijk van uit dat bedrijven van hoge kwaliteit niet zouden doorlinken naar een onderneming die niet aan dezelfde kwaliteit voldoet.

Google RankBrain

In 2015 in het leven geroepen door Google en toegevoegd aan het zoekalgoritme. Het is een machine learning systeem die zichzelf slimmer maakt naarmate de tijd verstrijkt. Het doel van RankBrain is om relevante zoekresultaten aan te bieden. Soms is dit niet letterlijk op hetgeen je zoekt maar is dit een synoniem. Het probeert de zoekintentie van jou te bepalen en op basis hiervan jou soortgelijke of dicht gerelateerde onderwerpen voor te leggen.

gerelateerde zoektermen

Hoe duur is SEO optimalisatie?

Omdat optimaliseren voor zoekmachines een breed begrip is en hier veel aspecten bij komen kijken is er geen vaste prijs hiervoor. Zo moeten er eerst analyses worden gemaakt, en moet er aan de hand van deze analyse pijnpunten behandeld en geoptimaliseerd worden. Ook moet de basis aanwezig zijn. Heb je de tijd er niet voor of je laat het liever aan een expert over? Doe dan beroep op een SEO pakket waarbij jouw website elke maand, elk kwartaal, half jaarlijks of jaarlijks wordt geanalyseerd en geoptimaliseerd waardoor je het meeste rendement uit jouw website haalt.

Welke SEO diensten bieden wij aan?

  • Zoekwoordenonderzoek
  • On-page SEO
  • Off-page SEO
  • Technical SEO
  • Contentstrategie/marketing
  • Monitoring

Bekijk onze SEO diensten 

Deel dit artikel